Assembly Language vs C Language

Apakah perbezaan Assembly Language dan C Language? Saya juga tidak mempunyai jawapan yang tepat, tetapi saya pernah menggunakan Assembly Language dan C Language. Sekarang saya hanya menggunakan C Language setelah menggunakan Assembly Language pada tahun 2006-2008. Bagi saya, C Language lebih mudah kerana programming nya lebih ringkas. Di bawah adalah contoh program C yang di gunakan dalam PIC.
Assembly language adalah low-level language, oleh itu C language lebih mudah di fahami oleh manusia. Assembly language lebih hampir kepada machine language manakala C language lebih hampir kepada human language. Assembly language mula di perkenalkan pada 1950-an. C language pula di perkenalkan pada tahun 1972. Di dalam software MPLab, apabila compile programming C, ia akan menghasilkan ‘disassembly listing’. Jadi, inilah rupa assembly language. Assembly language menggunakan command yang lebih sukar di fahami dan programnya lebih panjang. Di bawah adalah contoh assembly language, program yang terhasil daripada program C di atas.
Program yang di tulis dalam bentuk assembly execute lebih laju berbanding C namun program dalam bentuk C lebih mudah di tulis dan kurang memeningkan kepala. Ini berdasarkan pengalaman sendiri ketika memprogram Robocon pada tahun 2007 dan 2008 menggunakan assembly language. Programnya sangat panjang, memeningkan kepala dan banyak task-task program yang ingin di hasilkan tidak di capai dengan baik.

Welcome In Kode Blogger

Contoh Sliding Login Dengan JQuery

Disamping ini adalah contoh Sliding Login menggunakan JQuery. Login Form Disamping hanya Contoh dan tidak dapat digunakan layaknya Login Form FB, Karena Blog ini terbuka untuk umum tanpa perlu mendaftar menjadi Member

Tutorial Blog

Untuk membuatnya Silahkan : Klik Disini

Member Login

Lost your password?

Not a member yet? Sign Up!